CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sabtu, 6 Ogos 2011

Panduan Solat Tarawih Amalan Sepanjang Ramadhan....


Marhaban Ya Ramadhan!

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Solat Sunat Tarawih merupakan Amalan di Bulan Ramadhan yang sangat dituntut(sunat muakkad) bagi orang-orang islam lelaki dan perempuan. Oleh kerana itu keadaannya menjadi penyempurna bagi ibadah puasa yang wajib dan memang banyak pahalanya.

Bagi yang mengerjakan ibadah puasa tapi tidak mengerjakan Solat sunat Tarawih pada malamnya, seolah-olah menjadi tawar dan hambar; berjaya tetapi tidak cemerlang. Sesungguhnya sangatlah ruginya mereka yang berpuasa Ramadhan tetapi tidak melengkapkannya dengan Solat Sunat Tarawih


Pengertian Solat Sunat Tarawih
Erti Tarawih ialah duduk bersenang-senang atau beristirehat. Solat Tarawih bererti solat dengan rasa senang dan kelapangan hati selepas solat fardhu Isyak. Biasanya duduk berehat setelah mengerjakan empat rakaat solat Tarawih, sebelum disambung semula.


Qiamu Ramadhan
Solat Tarawih juga disebut dengan Qiamu Ramadhan. Solat ini dikerjakan selepas umat Islam mengerjakan solat fardhu isyak dan waktunya berkekalan sehingga akhir malam.


Dalil Solat Sunat Tarawih
Rasulullah S.A.W. sangat menggalakkan sembahyang Tarawih. Abu Hurairah berkata; “Rasulullah S.A.W. sangat menggalakkan sembahyang tarawih sekali pun beliau tidak mewajibkannya.” Beliau bersabda: “Sesiapa yang mengerjakan Qiyamu Ramadan semata-mata kerana iman dan mengharap ganjaran dari Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang lampau.” Qiyamu Ramadan ialah menghidupkan malamnya dengan mengerjakan sembahyang.


Aisyah r.a. berkata; “Rasulullah s.a.w mengerjakan sembahyang tarawih di masjid, kemudian ramai sahabat-sahabat yang mengikutnya. Pada malam berikutnya baginda S.A.W. mengerjakannya lagi di masjid, sahabat-sahabat yang datang pun semakin ramai. Pada malam ketiga sahabat-sahabat berkumpul di masjd menunggu kedatangan Rasulullah S.A.W. tetapi beliau tidak hadir. Besok paginya Rasulullah berkata kepada mereka; “Sesungguhnya aku melihat sambutan kamu. Sebenarnya aku tidak datang pada malam itu hanya kerana takut sembahyang itu diwajibkan ke atas kamu.”  Dan peristiwa itu terjadi pada bulan Ramadan.


Lafaz Niat Solat Sunat Tarawih




Bermaksud: Sahaja aku sembahyang Tarawih dua rakaat makmum kerana Allah Taala.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...